Swedish D-Addicts

speak whatever language you like here.
User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Swedish D-Addicts

Post by Keiko1981 » Jul 24th, '08, 23:14

Ny tråd för Svenska D-Addicts.

Japansk baserade TV program i höst/vinter på TV.

Silent Library på Kanal 5
I vinter kommer den svenska versionen av den japanska TV-succén "Silent library" till Sverige och Kanal 5. Kompisgäng från Sverige, Norge och Danmark tävlar mot varandra i grenar som t.ex. "wasabi-ätning", "ögonbrynhårsryckning" och "käftsmällar". Allt utspelar sig på biblioteket, där man ska ta emot sitt straff under tystnad...

Och TV6 satsar också på Japanskt program
I Norrbottenskuriren kunde man läsa att TV6 i höst satsar på underhållningsprogrammet "Hål i väggen" (Orginal titleln är "Brain Wall"). Showen kommer ursprungligen från Japan och bygger på att kända gäster ska hoppa igenom hål i en frigolitvägg som kommer mot dem. Den som missar hålet ramlar ner i en bassäng med vatten.
Är du nyfiken på human tetris? Titta på:

All ovanstående info från: http://www.bcmanga.se/index.php?1=news

Moodilic
Posts: 243
Joined: Feb 16th, '08, 20:28
Location: Sweden

Post by Moodilic » Jul 25th, '08, 00:03

Kommer "Silent library" i svensk tappning? :D Detta låter som en helfestlig nyhet!

Förresten, jag har också sett det där "human tetris" på youtube, tyckte det var underhållande åtminstone. Visserligen är det bara japanerna som kan komma på något sånt här, men det är kul en svensk tappning på det också.

Det verkar som att japansk "underhållning" lyckas tas sig hit till Sverige plus manga kulturen. Jag har visserligen aldrig läst en manga i hela mitt liv dock. En önskning hade varit att dem kunde importera drama serier hit också så folk kunde få se hur fruktansvärt bra serier det finns utöver den västerländska sorten från staterna.

Åh, hej förresten. Kul att komma i kontakt med en till svensk på d-addict :D

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Jul 25th, '08, 00:16

Moodilic wrote:Kommer "Silent library" i svensk tappning? :D Detta låter som en helfestlig nyhet!

Förresten, jag har också sett det där "human tetris" på youtube, tyckte det var underhållande åtminstone. Visserligen är det bara japanerna som kan komma på något sånt här, men det är kul en svensk tappning på det också.

Det verkar som att japansk "underhållning" lyckas tas sig hit till Sverige plus manga kulturen. Jag har visserligen aldrig läst en manga i hela mitt liv dock. En önskning hade varit att dem kunde importera drama serier hit också så folk kunde få se hur fruktansvärt bra serier det finns utöver den västerländska sorten från staterna.

Åh, hej förresten. Kul att komma i kontakt med en till svensk på d-addict :D
Jag mailade SF-Bokhandeln (http://www.sfbok.se) tidigare idag och frågade just om de kan tänka sig att ta hem Japanska drama serier på DVD. Jag meddelar så fort jag får svar från dem.

Fått svar från SF-Bokhandeln nu:

Hej.
Jag kan inte svara vare sig bu eller bä just nu, men jag kan vidarebefodra det här mejlet till våra inköpare så kan de förhoppningsvis svara när de kommer tillbaka från semestern om två veckor.
Ber att få återkomma.
Mvh
David


Det lät lite bättre ett nej. Vi får vänta ett tag på definitivt svar. :)

Moodilic
Posts: 243
Joined: Feb 16th, '08, 20:28
Location: Sweden

Post by Moodilic » Jul 25th, '08, 12:35

Keiko1981 wrote:Jag mailade SF-Bokhandeln (http://www.sfbok.se) tidigare idag och frågade just om de kan tänka sig att ta hem Japanska drama serier på DVD. Jag meddelar så fort jag får svar från dem.

Fått svar från SF-Bokhandeln nu:

Hej.
Jag kan inte svara vare sig bu eller bä just nu, men jag kan vidarebefodra det här mejlet till våra inköpare så kan de förhoppningsvis svara när de kommer tillbaka från semestern om två veckor.
Ber att få återkomma.
Mvh
David


Det lät lite bättre ett nej. Vi får vänta ett tag på definitivt svar. :)
Definitivt!
Alltid trevligt med dvd källan fast fansubs tror jag nog ingen kommer i närheten om dvd:n kommer innehålla engelsk undertext t.ex.

swirrax
Posts: 7
Joined: Aug 6th, '06, 12:48
Location: Sweden

Post by swirrax » Jul 30th, '08, 19:04

Goddag.
Jag har hamnat i drama-träsket... Igen...
What to do, what to do.. :scratch:

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Jul 31st, '08, 01:42

swirrax wrote:Goddag.
Jag har hamnat i drama-träsket... Igen...
What to do, what to do.. :scratch:
Svårt och hitta någon serie att se?

Moodilic
Posts: 243
Joined: Feb 16th, '08, 20:28
Location: Sweden

Post by Moodilic » Jul 31st, '08, 02:14

swirrax wrote:Goddag.
Jag har hamnat i drama-träsket... Igen...
What to do, what to do.. :scratch:
Haha.
Det låter som om du har fastnat i "träsket" och vill komma ut ur det, eller som Keiko1981 skrev att du har svårt att hitta någon serie att kolla på.

Hur som haver så är det dessa som står på min att-kolla-på-lista denna säsongen.
Gakko ja Oshierarenai!
Yasuko to Kenji
Seigi no Mikata
Hana Ikusa (som släpptes idag av SARS, det kommer en HD version senare idag faktiskt)

Det kanske är något för dig?

swirrax
Posts: 7
Joined: Aug 6th, '06, 12:48
Location: Sweden

Post by swirrax » Jul 31st, '08, 05:39

Moodilic wrote:
swirrax wrote:Goddag.
Jag har hamnat i drama-träsket... Igen...
What to do, what to do.. :scratch:
Haha.
Det låter som om du har fastnat i "träsket" och vill komma ut ur det, eller som Keiko1981 skrev att du har svårt att hitta någon serie att kolla på.

Hur som haver så är det dessa som står på min att-kolla-på-lista denna säsongen.
Gakko ja Oshierarenai!
Yasuko to Kenji
Seigi no Mikata
Hana Ikusa (som släpptes idag av SARS, det kommer en HD version senare idag faktiskt)

Det kanske är något för dig?
Det är väl både och skulle jag tro. Senast jag var i "träsket" så satt jag fast där ett bra tag en hel sommar.
Men ja, tips på saker uppskattas, kikar för tillfället på;
Bull Fighting, men väntar på att fler ska släppas med sub
Binbo Danshi men den verkar inte vara av min smak (trots Oguri Shun)
Bara no nai Hanaya också, den verkade söt men jag fick fel uppfattningen om handlingen tror jag. Dock är Matsuda Shota en stor favorit tack vare Liar Game och Jotei

De du listade verkar inte vara av min smak dock, tack ändå =)

Jag gillar de sötsliskiga kärlekshistorierna, gärna med lite gråt eller skolor inblandat, HYD, Strawberry on the Shortcake och liknande saker.

Hittade mina första poster i forumet igår, kan dra upp den listan om det behövs, men det är ganska gamla serier (skrev den 2006) och jag tror det kommit fler under 2007 som borde vara sevärda. *hoppas*

Moodilic
Posts: 243
Joined: Feb 16th, '08, 20:28
Location: Sweden

Post by Moodilic » Jul 31st, '08, 10:33

swirrax wrote:...
Ooh. Då kanske du lär älska Kamisama, Mou Sukoshi Dake (Gud, snälla ge mig mer tid).
Det är med en supersöta Fukada Kyoko

Sen har vi en riktigt sorglig serie som heter 1 Litre of Tears. Visserligen har jag inte hunnit och se mer än ett avsnitt ännu :P.

Kan med 90% säkerhet skriva det att du lär fälla minst en tår på förstnämnda serien. Jag vet inte hur många gånger jag satt och hade gråten i halsen pga av det utmärkta soundtracket som ackompanjerar serien.
Jag borde gå ut och göra lite manliga saker nu efter det jag skrev känner jag *host* :alcoholic: hahaha.

swirrax
Posts: 7
Joined: Aug 6th, '06, 12:48
Location: Sweden

Post by swirrax » Jul 31st, '08, 14:01

Moodilic wrote:
swirrax wrote:...
...
One litre of tears var den första serien jag såg, sen var jag frälst och förkrossad och jättedeprimerad (sorglig :-( )

Ska kolla upp den du tipsade om nu, verkar sevärd.

:w00t: såg just att det är hon som är med i SOS <3
Den ska jag ha tag på, stort tack för tipset! =)

Manliga saker är för övrigt överskattade ;)

Jag ska ta och se ep 1 av Code Blue och hoppas att den är lika bra som Pi är <3

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Jul 31st, '08, 15:29

Byaku Yakou (subbad av SARS) är en mycket bra serie tycker jag: http://wiki.d-addicts.com/Byaku_Yakou
Och en lite ädre från 1993 är Asunaro Hakusho
http://wiki.d-addicts.com/Asunaro_hakusho

swirrax
Posts: 7
Joined: Aug 6th, '06, 12:48
Location: Sweden

Post by swirrax » Jul 31st, '08, 15:48

Keiko1981 wrote:Byaku Yakou (subbad av SARS) är en mycket bra serie tycker jag: http://wiki.d-addicts.com/Byaku_Yakou
Och en lite ädre från 1993 är Asunaro Hakusho
http://wiki.d-addicts.com/Asunaro_hakusho
Försöker få ner Byaku Yaoku just nu, tackar för tipset :D
Den hade en väldigt annorlunda story verkar det som, men det blir intressant att se =)

swirrax
Posts: 7
Joined: Aug 6th, '06, 12:48
Location: Sweden

Post by swirrax » Jul 31st, '08, 17:24

Fail, har redan sett Byaku Yaoku men inte hela, och vet inte hur många avsnitt, så jag hoppar över den =/
Tack ändå för tipset Keiko1981

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Aug 1st, '08, 08:50

Har nu fått svar från SF-Bokhandeln angående Japanska drama serier.
Jag fick följande svar:

Om de finns utgivna i USA, så kan vi ta in dem.

Mvh
Lennart


Jag skulle gissa att man kanske får kolla upp om de serier man letar efter finns utgivna i USA och sedan maila SF-bokhandeln och be dem ta hem.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Aug 6th, '08, 09:16

Har nu fått mer specifikt svart från SF-Bokhandeln angående japanska drama serier.

Hej,
Du hade frågat om vi kan ta in japanska drama-serier på DVD. I princip allt som är utgivet av de stora bolagen på DVD i Japan kan vi ta in. Priserna blir dock rätt höga, räkna med ca 100 SEK per tusen YEN på det Japanska cirka-priset .
Om du vill att vi ska ta in Japanska DVD:er åt dig så skicka en länk till dom. Tex på amazon.co.jp eller liknande. Vi har tyvärr inte tid att själva leta upp utgåvorna åt dig, men å andra sidan lägger vi inte på någon extra avgift på specialbeställningar, utan dom följer med det övriga vi beställer från Japan.

MVH
Robert


Det lät positivit! :D
Vill bara säga att om ni skulle kolla upp något så var säker att DVD har Engelsk subtitel och vilken region det är, om ni behöver.
Last edited by Keiko1981 on Aug 6th, '08, 11:43, edited 1 time in total.

Romance
Posts: 687
Joined: Jun 19th, '05, 00:14

Post by Romance » Aug 6th, '08, 09:46

tja grabbar och flickor! Här är jag, en dramaälskande svensk live från japan (om ni undrar något om japan bara fråga på:P)

Det där med svenska tappningar av japanska tvprogram låter lite riskabelt, kan bli så misslyckat men även riktigt roligt, undra vilka som kommer medverka!?

Vad tuggar ni för drama just nu då? Själv kollar jag igenom binbou danshi just nu och den är ju såååå klockren! Älskar oguri shuuuUuuuUN!

Vill komma i kontakt med fler svenskar som diggar drama! yoroshiku :alcoholic:

Kyoufu
Posts: 17
Joined: May 28th, '06, 03:23
Location: Sweden

Post by Kyoufu » Aug 23rd, '08, 00:21

Trodde det skulle vara mer liv i den svenska d-addicts tråden.

Tjo, 26- åring här som ser mycket på i största del anime, men börjar få upp ögonen mer och mer även för otecknad underhållning från Japan. Jag har som princip att i stort sett bara se otextade serier även om jag inte förstår 100% av dialogen. Det gör tyvärr att jag inte kan följa alla serier, eftersom mina begränsade kunskaper av Japanska inte alltid räcker till. För tillfället kollar jag på shibatora och kimi ga hanin janai yo ne. Jag har även börjat kollat på honey x clover, men hade lite problem med dialogen. SP är en serie jag väldigt gärna skulle vilja se, men tyvärr så var den lite för svår senaste jag kollade. Senaste serien jag sett klart var Six Pound Gospel.

I likhet med Romance så kommer jag också snart att skriva ifrån Japan. Den 1:a oktober åker jag til Japan och sen kommer jag studera Japanska i Kyoto i ett år.

xiah1fan
Posts: 239
Joined: Nov 4th, '06, 06:22
Location: Sweden
Contact:

Post by xiah1fan » Aug 27th, '08, 15:25

Jag har bara en liten fråga??,, e det här en svensk d-addics, sååå det e väl allmänt inte bara Japnask??+, För sj. e jag mer into Korea, Och lite allmänt när det gäller korea!!....

Men En cool grej jag tycker e ass ballt e att SHINee (En koreansk pjkband, som e hel heta men fuckin barnrumpor, men, Älske värda som Dang)
Har typ gjort en Reklamering för svenska tröjor, som e hel heta på dem, omg ni måste bara see
Här:
http://dogulita.wordpress.com/

nek
Posts: 24
Joined: Oct 9th, '07, 01:27

Post by nek » Aug 30th, '08, 03:57

HAHAHA silent library fast svensk version ? fan va äg.

serier som ni _MÅSTE_ se;

Kisarazu Cat's Eye
http://wiki.d-addicts.com/Kisarazu_Cat%27s_Eye

Stand Up!!
http://wiki.d-addicts.com/Stand_Up

Ikebukuro West Gate Park
http://wiki.d-addicts.com/Ikebukuro_West_Gate_Park

100% säker på att ni skulle gilla dessa 3 serier, ingen kan ogilla dem.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Sep 13th, '08, 13:29

Imorgon börjar "Hål i Väggen" kl 20.00
Mer info här: http://www.tv6.se/halivaggen
Första gänget ut at tävla är
Röda laget: Björn Gustafsson, Felix Herngren och Henrik Schyffert.
Blå laget: Bobby Oduncu, Linda Rosing och Alexander Ervik.

Därefter följer "Stor i Japan" kl 20.30
Ser ut som de har en blog om hela programmet:
http://www.tv6.se/worp/1145/

~kani~
Posts: 31
Joined: Apr 27th, '08, 11:26

Post by ~kani~ » Sep 13th, '08, 13:35

nek wrote:HAHAHA silent library fast svensk version ? fan va äg.

serier som ni _MÅSTE_ se;

Kisarazu Cat's Eye
http://wiki.d-addicts.com/Kisarazu_Cat%27s_Eye

Stand Up!!
http://wiki.d-addicts.com/Stand_Up

Ikebukuro West Gate Park
http://wiki.d-addicts.com/Ikebukuro_West_Gate_Park

100% säker på att ni skulle gilla dessa 3 serier, ingen kan ogilla dem.
jag älskar de här serierna =)

xiah1fan
Posts: 239
Joined: Nov 4th, '06, 06:22
Location: Sweden
Contact:

Post by xiah1fan » Sep 13th, '08, 14:02

VaD e de för Japansk feber som pågår!! :blink , Ahh det här e ju inget kul när ingen vet et skit om korea!!....ELLLOOOOWWW :P

uchikins
Posts: 5
Joined: Sep 22nd, '08, 15:18
Location: Falun, Sweden
Contact:

Post by uchikins » Sep 24th, '08, 14:38

^ Oh, svenskar! Coolt. :)

xiah1fan - joo, jag har koll på Korea, men det är lustigt nog så ändå att majoriteten som gillar dramaserier är fokuserade mest på Japan. Jag vet inte varför, men min erfarenhet säger mig så. ^_^

Ska man rekommendera serier här eller så? xD; Jag har ingen koll. Men om man inte vet vad man ska kolla på bör man kolla Seigi no Mikata, ROOKIES och Taiyo to Umi no Kyoshitsu (tre av huvudrollsinnehavarna på min icon) av de nyare dramorna. De är RIKTIGT bra, blir nog på min topp 10-lista över dramaserier värda att se.

De flesta bra dramorna är från Japan har jag märkt också (gud vad jag märker saker hela tiden!). Kan det vara för att koreanska och taiwanesiska är så långa?

Moodilic
Posts: 243
Joined: Feb 16th, '08, 20:28
Location: Sweden

Post by Moodilic » Sep 24th, '08, 20:41

I'm feeling a bit outnumbered here, haha. Fler tjejer än killar som är svenskar här, känns knepigt.

Det känns dessutom trist att jag är den enda killen som folk känner som gillar Japan, språket och dramaserierna, så man jag har ingen att prata med om varken serier eller språk (vilket jag håller på och lär mig).

Så kom igen, bli min online-tjej-kompis så man kan snacka om 日本のドラマ (det står nihon no drama som betyder japansk drama, duuh.) ;D

koudelka
Posts: 4
Joined: Feb 28th, '06, 15:23
Location: sweden

Post by koudelka » Oct 11th, '08, 14:32

Det finns endel killar här med ;) Kul att se lite aktivitet från svenskarna på d-addicts igen :P någon LiU student här? :)

Moodilic
Posts: 243
Joined: Feb 16th, '08, 20:28
Location: Sweden

Post by Moodilic » Oct 11th, '08, 22:33

koudelka wrote:Det finns endel killar här med ;) Kul att se lite aktivitet från svenskarna på d-addicts igen :P någon LiU student här? :)
LiU? Har det nåt med Lunds Universitet att göra eller? ^^

koudelka
Posts: 4
Joined: Feb 28th, '06, 15:23
Location: sweden

Post by koudelka » Oct 11th, '08, 23:08

hehe, nästan :P Det är Linköping :)

Sesam
Posts: 94
Joined: Nov 25th, '08, 11:58
Location: EU Land

Post by Sesam » Dec 10th, '08, 17:31

Hej här är ännu en Svensk som fastnat i "drama träsket". Har iofs i flera år sett på asiatiska TV serier när jag snubblat över dem, men först nu på senare tid som jag aktivt börjat leta upp dem :lol

Ja märkligt att man nu plötsligt börjat visa så mycket Japan relaterat på TV, "hål i väggen" var ju dock måttligt underhållande. Programmet blir ju inte så mycket roligare än programledaren och människorna som deltar, Svenska varianten kändes rätt stel. Det ska ju vara lite mer "crazy" som originalet ;)

Taiyou no ao
Posts: 27
Joined: Aug 17th, '06, 00:34
Location: Sweden
Contact:

Post by Taiyou no ao » Dec 16th, '08, 06:46

Någon mer som kände av jordbävningen här i södra Sverige?

Trodde huset var på väg att rasa, skakade i hela lägenheten :shocked:

Moodilic
Posts: 243
Joined: Feb 16th, '08, 20:28
Location: Sweden

Post by Moodilic » Dec 16th, '08, 14:51

Taiyou no ao wrote:Någon mer som kände av jordbävningen här i södra Sverige?

Trodde huset var på väg att rasa, skakade i hela lägenheten :shocked:
Södra?
Vart?

edit.

Såg ny på aftonbladets nyheter, Haha, jisses.
Kraftigaste jordbävningen på över 100 år!

Fast detta är ingenting jämfört med Japans jordbävningar och stormar :P

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Jan 3rd, '09, 18:53

Ännu en gång dags för ett program med Japanskt tema på Svensk TV.

I survived a japanese game show
börjar imorgon söndag kl 20.00 på TV6
Mer info: http://www.tv6.se/index.php?option=com_ ... tid=401719

Kyoufu
Posts: 17
Joined: May 28th, '06, 03:23
Location: Sweden

Post by Kyoufu » Jan 14th, '09, 12:42

Keiko1981 wrote:Ännu en gång dags för ett program med Japanskt tema på Svensk TV.

I survived a japanese game show
börjar imorgon söndag kl 20.00 på TV6
Mer info: http://www.tv6.se/index.php?option=com_ ... tid=401719
Det där programmet gick i USA för ungefär ett år sedan. Jag laddade ner några avsnitt och jag måste säga att det var riktigt dåligt och mycket var också fejkat.

"Japanen" som håller i programmet är från USA, så han kan amerikanska flytande. Han är inte det minsta känd i Japan. Publiken är inhyrd eller har plockats från gatan. Programmet är helt påhittat, det finns inget liknande underhållningsprogram på Japansk TV. Kvinnan som är värdinna på deras boende är en Japansk/amerkansk skådespelerska... osv...

Riggat... fejkat och jävligt uselt.

afroken
Posts: 52
Joined: Jul 7th, '05, 10:20
Location: Sweden

Post by afroken » Jun 25th, '09, 00:52

Återupplivningsförsök!

Håller med om att I survived a japanese game show inte är bra. Den är dock inte lika dålig som den svenska versionen. Anna Book är så otroligt patetisk. Någon som såg det avsnittet när hon kickades i slutet?

Nåja. Nåja.

Vilka draman ser folk på nu?
Själv är jag bara inne på Shiroi Haru just nu. Ska nog försöka se Love Shuffle också.
Några rekommendationer vad gäller nya draman?
Inte bara japanska men håller med uchikins - flera taiwanesiska draman är jävligt långa! Hehe.

Btw - draman eller dramer? Såg i någon gammal ordbok att det ska vara dramer men låter inte alls lika bra som draman imo.

Moodilic
Posts: 243
Joined: Feb 16th, '08, 20:28
Location: Sweden

Post by Moodilic » Jun 25th, '09, 02:19

afroken wrote:Återupplivningsförsök!

Håller med om att I survived a japanese game show inte är bra. Den är dock inte lika dålig som den svenska versionen. Anna Book är så otroligt patetisk. Någon som såg det avsnittet när hon kickades i slutet?

Nåja. Nåja.

Vilka draman ser folk på nu?
Själv är jag bara inne på Shiroi Haru just nu. Ska nog försöka se Love Shuffle också.
Några rekommendationer vad gäller nya draman?
Inte bara japanska men håller med uchikins - flera taiwanesiska draman är jävligt långa! Hehe.

Btw - draman eller dramer? Såg i någon gammal ordbok att det ska vara dramer men låter inte alls lika bra som draman imo.
Hej du :).

Jag har bara sett den svenska versionen av human tetris (Hål i väggen) och den sög stenhårt!
Svenskar är definitivt kassa på att härma japanernas gameshows.

För min del så är det MR. BRAIN, Atashinchi no Danshi samt Futatsu no Spica som jag kollar på. Några andra äldre serier också dock, hehe.
Love Shuffle är faktiskt helt okej att se på, en del spännande scener som även innehåller några cliff hangers 8).

Nåt jag väldigt gärna skulle vilja se är riktigt populära japanska dramaserier som har gått visas här i Sverige.
TV6 verkar ha Anime dagar ibland så varför inte fråga några japanska bolag om de kan hyra licens för att visa t.ex. GTO (Great Teacher Onizuka), det min vän är en sjuhelsikes bra serie! :D

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Jun 25th, '09, 10:42

afroken wrote: Btw - draman eller dramer? Såg i någon gammal ordbok att det ska vara dramer men låter inte alls lika bra som draman imo.
Skulle nog säga "dramor". Fast jag föredrar jdrama eller dorama. :)
Just nu ser jag "Akai Ito" (på fjärde avsnittet). Än så länga så är den sådär. Jag tycker det finns bättre skoll-baserade serier att se istället. Ex: "Hakusen Nagashi", "Asunaro Hakusho", lita seriösare/mörkare "Koukou Kyoushi 2003" och ännu lite mer "Koukou Kyoushi 1993".
Visserligen gissar jag av vad jag sett så här lång att "Akai Ito" tar upp något/några vikitga ämne(n), men jag inte helt förtjust i skådespelandet, eller så kan jag inte sätta fingret på vad. "Farten" på hela serien, allt går så fort. (Det är de jag tycker är bättre med äldre dramor, det är en helt anna takt på dem och 'riktiga' skådespelare/-orskor. Iställert för allt-iallo entertainers. Visst kommer det då och då en del riktigt bra serie.)

Edit: "Akai Ito" blev mer intressant när man kom till ep 5. :)
Last edited by Keiko1981 on Jul 1st, '09, 00:15, edited 2 times in total.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Jun 25th, '09, 10:48

Moodilic wrote: Nåt jag väldigt gärna skulle vilja se är riktigt populära japanska dramaserier som har gått visas här i Sverige.
TV6 verkar ha Anime dagar ibland så varför inte fråga några japanska bolag om de kan hyra licens för att visa t.ex. GTO (Great Teacher Onizuka), det min vän är en sjuhelsikes bra serie! :D
Det där om att Japanska serier borde visas utomlands har också flugit genom mitt huvud.
Men jag vet inte hur mycket de Japanska TV bolagen skulle gå med vinst om den sålde rättigheterna till olika serier utomlans. De kanske tycker att de tjänar mer på att sälja jättedyra DVD boxar med hela serien (utan subtitel) istället.

afroken
Posts: 52
Joined: Jul 7th, '05, 10:20
Location: Sweden

Post by afroken » Jun 30th, '09, 22:42

Moodilic: Laddade ner MR.BRAIN efter ditt inlägg och den verkar riktigt skön! Bara hunnit se halva av första avnsittet än så länge. Kimutaku! :mrgreen:

Har sett GTO, ja, den är riktigt bra! Vad jag kommer ihåg i alla fall. Vi alla kanske ska ta och bomba TV6?

Keiko1981: Hade inte tänkt på dramor! Också en möjlighet.
Vilken är bäst av Asunaro Hakusho, Koukou Kyoushi 03 + 93 och Hakusen Nagashi då?

Moodilic
Posts: 243
Joined: Feb 16th, '08, 20:28
Location: Sweden

Post by Moodilic » Jul 1st, '09, 00:07

afroken wrote:Moodilic: Laddade ner MR.BRAIN efter ditt inlägg och den verkar riktigt skön! Bara hunnit se halva av första avnsittet än så länge. Kimutaku! :mrgreen:
då?
Kimura Takuya är grym som få!
Jag har sett Love Generation, Beautiful Life, Good Luck!! och Engine. Alla dessa är riktigt bra, så bra att man fäller en tår då och då (har jag gjort iaf :lol).

Jag skulle vilja rekommendera en film till dig som jag tror du skulle gilla.
Har du hört talas om Cyborg Girl?

Trailer

Handling:
Jiro firar sina födelsedagar ensam, men får ett år sällskap av en underlig flicka som förföljer honom.
Det visar sig snart att hon är en cyborg från framtiden på ett högst personligt uppdrag.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Jul 1st, '09, 18:42

Någon som har beställt från YesAsia?
Jag gjorde det för ett tag sen (en DVD box) och nu har jag fått ett 'trevligt' litet brev från posten/tullen där det står att de behöver mer uppgifter för att behandla försändelsen (avsändare saknades) och dessa har jag skickat in.
Brevet/paketet är skickat från Hong Kong. Saken är den att jag ha beställt tidigare från Hong Kong (inte YesAsia), men då fick jag inte något brev från posten. (Eller så hade jag bara en väldig tur) Eller beror det på hur det fraktas. Eller om det är en privatperson eller företag som skickar det. Tänkte om de är så petiga vad de gäller avsändare?
Och mest troligt kommer jag att behöve betala någon avgift för de arbete som kommer ske i efterhand nu.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Aug 29th, '09, 19:12

På Kunskapskanalen är det just nu (21.00-21.50) "Jorden Runt" från Japan där en geolog tar en närmare titt på landet.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Sep 24th, '09, 19:03

Ikväll kl 21.30 sänds Skräckministeriet SVT2 det handlar om Japansk skräckfilm.

Från www.tv.nu
"Skräckministeriet" åker till Japan i sökandet efter flickspöken med långt svart hår och träffar författaren bakom succén "The Ring", Koji Suzuki. Vi får träffa ultravåldsregissören Hideshi Hino vars vidriga splatterfilmer är förbjudna i Japan och går en match med Japans mest kända monster, Godzilla. Och så testas det nya Wii-spelet "Ju-On: The grudge" - är det så läbbigt som det sägs? "Skräckministeriet" dyker ner i det allra mörkaste och kusligaste. Även 26/09 i SVT24, 26/09 i SVT2 och 30/09 i SVT2.

lo-chan
Posts: 23
Joined: May 11th, '09, 16:13
Location: UK

Post by lo-chan » Sep 27th, '09, 21:29

Keiko1981 wrote:Ikväll kl 21.30 sänds Skräckministeriet SVT2 det handlar om Japansk skräckfilm.

Från www.tv.nu
"Skräckministeriet" åker till Japan i sökandet efter flickspöken med långt svart hår och träffar författaren bakom succén "The Ring", Koji Suzuki. Vi får träffa ultravåldsregissören Hideshi Hino vars vidriga splatterfilmer är förbjudna i Japan och går en match med Japans mest kända monster, Godzilla. Och så testas det nya Wii-spelet "Ju-On: The grudge" - är det så läbbigt som det sägs? "Skräckministeriet" dyker ner i det allra mörkaste och kusligaste. Även 26/09 i SVT24, 26/09 i SVT2 och 30/09 i SVT2.
Jag tänkte kolla på det på svt play, men där fanns inga undertexter....

Hur vanligt är det egentligen att kolla på jdrama i sverige? De enda jag känner som gör det är såna som jag lärt upp. Jag kollar inte alls på anime eller läser manga, men dom som gör det kanske lättare hittar jdrama?

saibot
Posts: 8
Joined: Oct 10th, '06, 22:44
Location: Sweden

Post by saibot » Sep 27th, '09, 21:41

det finns garanterat fler än du tror :-D

Hyun Jun
Posts: 7
Joined: Jan 30th, '10, 23:33
Location: Finland

Post by Hyun Jun » Jan 30th, '10, 23:45

En ytterst rekommenderad kdrama att se på är då IRIS..

den är helt sjukt bra....

fick så himla mycket tårar i slutet..

( var helt såld på serien )

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Mar 9th, '10, 15:29

Några progam ikväll på Kunskapskanalen om Japan

21.00-21.30: Kobra
Kulturmagasin. Kobra besöker Tokyo - världens modernaste stad, men kanske också en av de äldsta. Varje hip och produktiv kulturperson vi hittar håller egentligen på med något uråldrigt. Från 2007 Även 13/03.
21.30-22.00: I love språk - samtal om japanska
Språkmagasin. Varför är vi intresserade av japanska? Manga, anime och cosplay är bekanta begrepp för dem som gillar japansk populärkultur. Gäster i studion är Junko Okazaki, lärare i japanska, samt Siri Nylund och Hannes Karlberg som läser på högstadiet. Programledare: Lotta Jankell. Från 2009 Även 13/03.

SoyaYofu
Posts: 26
Joined: Nov 21st, '04, 12:35
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by SoyaYofu » Mar 9th, '10, 15:35

Tack för tipset! Jag hade missat det helt om det inte var för dig!

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Mar 13th, '10, 18:01

Mer Japanskt på Kunskapskanalen.

Mänskliga robotar
Tid:
21.00-21:55
När: Ikväll
Vetenskap. Japanernas inställning till robotar skiljer sig en hel del från den vi har här i väst. När vi ser roboten som ett hot är japanen mer välvilligt inställd till visionen att människor och robotar kan leva tillsammans. I denna dokumentär får vi en inblick i laboratorier där dagens robotar i Japan skapas. Japanska barn bygger robotar i småskolan. Robotar avlastar personalen på äldreboenden. Vi träffar människor med olika yrken som berättar sin syn på detta nya fenomen. Även 16/03 och 18/03.

Sesam
Posts: 94
Joined: Nov 25th, '08, 11:58
Location: EU Land

Post by Sesam » Mar 13th, '10, 18:07

Och just nu på TV6 Homer Simpson äter Fugu på Japansk restaurang :D

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Mar 13th, '10, 21:24

Och på SVT2 nu
Rödskägg
Org. titel: Akahige
http://www.imdb.com/title/tt0058888/
Tid: 21:15-00:20[
Japanskt drama från 1965. Kurosawa 100 år. Den unge dr Yasumoto, med flera års medicinsk utbildning bakom sig, har blivit kommenderad att jobba på den illa åtgångna Koishikawa-kliniken. Den drivs av den beryktade dr Niide, mer känd som Rödskägg. Yasumoto hatar kliniken och bestämmer sig för att få sparken så fort som möjligt. Han börjar dricka på arbetstid, han vägrar att bära sjukhuskläder, han går in i det mest förbjudna rummet dit bara Rödskägg har tillträde och observerar den till synes helt friska mentalpatient som finns där. Kort sagt, han bryter mot alla regler som finns. Filmen presenteras av Fredrik Sahlin.

I rollerna: Toshiro Mifune, Yuzo Kayama, Yoshio Tsuchiya, Kamatari Fujiwara, Tsutomu Yamakazi. Regi: Akira

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Mar 20th, '10, 19:08

På Kunskapskanalen ikväll:

Manga:
Tid:
21.00-21.50
Dokumentär. I Japan säljs mer än en miljard mangaböcker varje år och 85 procent av folket läser åtminstone en i veckan. Manga är mycket mer än den stereotypa bilden av sex och våld som blivit känd i västvärlden. Det är en gammal konstart som med dagens moderna grafik och nyskapande berättelser influerat några av världens hetaste filmskapare, samt även författare och illustratörer. Följ med på en resa till Tokyo och in i mangans värld. Från 2006 Även 23/03 och 25/03.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Mar 27th, '10, 19:17

Kunskapskanalen ikväll

Kimonons Historia
Tid:
21.00-21.50
Engelsk dokumentärfilm. Kimono betyder på japanska "något man har på sig". Den är ett traditionellt japanskt plagg för båda könen som ursprungligen kommer från Kina. Geishorna i Japan använder kimonos i minst tolv delar och de är svåra att sätta på sig själv. Ärmarna används som fickor och plaggen är fortfarande delvis handsydda i dyra tyger. Gamla kimonos återanvänds till att göra bl a väskor och överkast. Även 30/03 och 01/04.

Kanska av intresse också. Samma kanal

The War
Tid:
23.00-23.50
Historisk serie. Avsnitt 6 av 14. Januari 1944 - juni 1944. Krigets utveckling speglas i tidningarna där listor över döda och skadade för varje dag blir allt längre. I Europa kämpar soldaterna även mot snö och kyla, USA går till offensiv mot japanska trupper på Marshallöarna och en gigantisk uppladdning pågår inför krigets okända avgörande. Från 22/03.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Apr 3rd, '10, 18:14

På Kunskapskanalen ikväll

Samurajsvärdets historia
21:00-21:50

Dokumentär. Samurajsvärdet har med sitt skickliga hantverk, oöverträffade effektivitet och estetiska finess blivit ett av historiens mest inflytelserika vapen. I denna film möter vi smeder och stridsexperter som beskriver vad det är som gör Samurajsvärdet så speciellt och hur det perfekta svärdet egentligen ser ut. Även 06/04 och 08/04.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Apr 10th, '10, 15:33

Dags för ännu mer dokumentärer ikväll på Kunskapskanalen:

Albert Kahns Japan
Tid:
21:00 - 21:55
Dokumentär. Mecenaten Albert Kahn bestämde sig i början av 1900-talet att resa och tillsammans med fotografer dokumentera bl a hans älskade Japan. Tanken var att det skulle bli en av de största samlingarna i världen. Han lät inreda sitt hem i Paris helt i japansk stil. Även 13/04 och 15/04

Kanske också av intresse.

Världen: Kinas förbjudna minne
Tid:
22:00 - 22:55
Dokumentärserie. De som drömde om ett mer demokratiskt Kina har inte glömt studentprotesterna och massakern på Himmelska fridens torg 1989. Pekings moderna ungdomar har däremot inte hört talas om händelsen. Kan historiens avtryck suddas ut helt och hållet på bara tjugo år? Även 11/04 och 12/04.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Apr 22nd, '10, 17:23

Om en halvtimme på Kunskapskanalen ikväll

Yakuzan - den japanska maffian
Tid:
20:00 - 20:50
Dokumentärfilm. Avsnitt 1 av 2. Smutsiga pengar. Maffian tjänar miljoner på sin illegala verksamhet och nu investeras pengarna på börsen. Många i samhället är involverade i maffians affärer som håller på att undergräva landets ekonomi och samhällsstruktur. Ett japanskt tv-bolag har följt med bakom kulisserna. Från 17/04.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » May 1st, '10, 18:26

Kvällens Japanska dokumentär på Kunskapskanalen:

Världen: Japan rustar igen
Tid:
21:00 - 21:50
Dokumentärserie. Japans författning förbjuder ännu så länge landet att ha militär verksamhet, men man kan utbilda sig för yrkesuppdrag inom olika självförsvarsförband. Hur länge kan man ha en armé som inte får kalla sig armé, där man blir tilldelad vapen som man inte får skjuta med? Från 2009 Även 04/05 och 06/05.

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Mar 2nd, '11, 16:49

Den som finns i närheten av Luleå och känner sej manad att delta i snöbollskrig och har chansen att vinna en resa till Japan och delta i Yukigassen 2012
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.a ... id=5818113

Infidence
Posts: 10
Joined: Sep 2nd, '10, 02:19
Location: Västra Götaland

Post by Infidence » Aug 23rd, '11, 12:21

Keiko1981 wrote:Den som finns i närheten av Luleå och känner sej manad att delta i snöbollskrig och har chansen att vinna en resa till Japan och delta i Yukigassen 2012
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.a ... id=5818113
Haha, skulle varit med där. Lite coolt att säga "jag har vunnit ett SM guld". `^.^´

Brukar inte vara inne här så mycket då jag oftast använder privata trackers men hittade denna tråden idag. Bara så där 4 år sen men bättre sen än aldrig!


Jag har funderat rätt länge på om det vore möjligt att starta en japansk/koreansk online tv kanal här i Sverige. Sända dramas, lite anime, roliga shows, musik etc. Ska inte gå in så mycket på detaljer för då skulle det ta dagar skriva. :)
Man kan ju undra hur många som skulle betala en liten summa för att kolla på det. Vet i alla fall en som skulle göra det(jag!).

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Sep 2nd, '11, 08:42

Jag har nyss bytt ISP från Bredbandsbolaget (100Mbit) till ComHem (25Mbit).
Jag överväger att byta åter till BBB, tycker att det går segt med upphastigeheten med ComHem, ligger ibland kring 50kb, men har kommit upp i 100kb.
Visserligen är BBB lite dyrare jämfört med ComHem.
Ett jäkla gorm med modem och alla sladdar, slutade med att jag fick dra en 15m kabel genom lägenheten, med BBB en betydligt kortare kabel mellan datorn och direkt in i väggen, inget tjafs med modem etc.
Kan något ge lite feedback ASAP.

Infidence
Posts: 10
Joined: Sep 2nd, '10, 02:19
Location: Västra Götaland

Post by Infidence » Sep 2nd, '11, 14:07

Håller det kort.
BBB är bättre enligt mig. Jätte bra service, helt ok hastigheter(beror ju på hur långt ifrån du bor den där jävla masten). :p

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Sep 2nd, '11, 14:16

Infidence wrote:Håller det kort.
BBB är bättre enligt mig. Jätte bra service, helt ok hastigheter(beror ju på hur långt ifrån du bor den där jävla masten). :p
ComHem, en real pain in the ass.
Fick besök av en säljare för snart 14 dagar sen.
Hade tänkt försöka och ängra köpet, enligt dem har jag ingen ångerrätt eftersom jag 'börjat använda servicen'. :x
Därtill har jag en bindiningstid på 12 månader, jag kan betala ca 1700 kr och bli av med allting.
Crap, också, sitter och laddar ned en torrent med en hastighet mellan 50-70kb, och seedar en annan med ungefär samma hastighet.

När jag köp en test av min upp/nedhastighet så visar den ändå relativt bra, ca 900kb upp.
Måste vara något med uTorrent.

Infidence
Posts: 10
Joined: Sep 2nd, '10, 02:19
Location: Västra Götaland

Post by Infidence » Sep 2nd, '11, 14:18

Det måste vara något fel på uTorrent, definitivt. Stäng ner allt och testa vad du har på http://www.bredbandskollen.se/

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Sep 2nd, '11, 14:23

Infidence wrote:Det måste vara något fel på uTorrent, definitivt. Stäng ner allt och testa vad du har på http://www.bredbandskollen.se/
24Mbit ned, 0,2-0,3Mbit upp. *WTF*

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Dec 2nd, '11, 23:09

Svenskars Hemliga Liv: en Svenksa som är programledare i Kings Brunch: http://www.tv3play.se/play/257428

Kyouki_
Posts: 35
Joined: Jun 28th, '12, 17:50
Location: Sweden

Post by Kyouki_ » Jun 28th, '12, 17:54

Förr eller senare måste jag väll skriva här... synd att det verkar vara senare då tråden verkar rätt död :(

Skulle vilja ha rekomendationer på doraman från vårens säsong av jdrama. Har sett lite på Papadoru (hur oseriös den än är) och lite Mirai Nikki, skulle gärna vilja se något lite allvarligare (helst inte kriminal-/polisserie).

User avatar
Keiko1981
Administrator
Administrator
Posts: 7562
Joined: Apr 9th, '06, 11:27
Location: Sweden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 82 times
Contact:
Sweden

Post by Keiko1981 » Jun 28th, '12, 18:21

Kyouki_ wrote:Förr eller senare måste jag väll skriva här... synd att det verkar vara senare då tråden verkar rätt död :(

Skulle vilja ha rekomendationer på doraman från vårens säsong av jdrama. Har sett lite på Papadoru (hur oseriös den än är) och lite Mirai Nikki, skulle gärna vilja se något lite allvarligare (helst inte kriminal-/polisserie).
Hej,trevligt att se att det inte är dött här.
Jag har inte sett draman men Legal High är det första jag tänker på.

Kyouki_
Posts: 35
Joined: Jun 28th, '12, 17:50
Location: Sweden

Post by Kyouki_ » Jun 30th, '12, 20:23

Keiko1981 wrote: Hej,trevligt att se att det inte är dött här.
Jag har inte sett draman men Legal High är det första jag tänker på.
Läste description och det känns även den på snudden till ett kriminal/polisdrama... kanske testar att se lite på den men förslag utanför genren vore trevligt.

Moodilic
Posts: 243
Joined: Feb 16th, '08, 20:28
Location: Sweden

Post by Moodilic » Jul 1st, '12, 16:30

Kyouki_ wrote:Förr eller senare måste jag väll skriva här... synd att det verkar vara senare då tråden verkar rätt död :(

Skulle vilja ha rekomendationer på doraman från vårens säsong av jdrama. Har sett lite på Papadoru (hur oseriös den än är) och lite Mirai Nikki, skulle gärna vilja se något lite allvarligare (helst inte kriminal-/polisserie).
Hej Kyouki_,

Det var länge sedan jag kollade på j-drama nu men finns det
någon gammal serie du skulle kunna vara intresserad av?
Typ av genre t.ex.?

Kyouki_
Posts: 35
Joined: Jun 28th, '12, 17:50
Location: Sweden

Post by Kyouki_ » Jul 3rd, '12, 13:22

Moodilic wrote:Det var länge sedan jag kollade på j-drama nu men finns det
någon gammal serie du skulle kunna vara intresserad av?
Typ av genre t.ex.?
Har ingen favorit genre men jag kan ju nämna mina 3 favoritserier så kanske du vet något som liknar ;)
* Nodame Cantabile
* Orange Days
* GTO
Generellt sätt brukar jag tycka om serier med ett komiskt inslag som ändå är lite seriösa.

Nasder
Posts: 18
Joined: Feb 3rd, '12, 15:35
Location: Sweden

Post by Nasder » Jul 3rd, '12, 13:34

Seriöst, komiskt och polis/deckare, kommer direkt att tänka på serien "Boss"

Boss wiki: http://wiki.d-addicts.com/BOSS

Om du gillade GTO, live action serien och/eller animen så kanske Gokusen faller i smaken, tyckte de var rätt lika.

Gokusen wiki: http://wiki.d-addicts.com/Gokusen

Boku to star no 99 Nichi är också rätt skön och lätt smällt.

Boku to wiki: http://wiki.d-addicts.com/Boku_to_Star_no_99_Nichi

Håller själv på att trycka i mig Legal High just nu och den är rätt ok.

TheVicarious
Posts: 34
Joined: Apr 25th, '12, 00:09

Post by TheVicarious » Jul 3rd, '12, 13:38

Nemen en svensk tråd, så trevligt!

Ser för tillfället på en serie som heter Nihonjin no Shiranai Nihongo som handlar om en japanskt tjej (Naka Riisa) som är lärare åt utlänningar i japanska. Det finns en svensk tjej med där (som elev). Har inte hört henne säga något svenskt än, men hon ser svensk ut faktist. Om någon är intresserad. Den är helt okej, inget mästervärk.

Tänkte att jag också kunde se om någon har någon serie att rekommendera som är som Majisuka Gakuen/Crows Zero? Jag vet att Majisuka 3 börjar om ett par veckor men om ni vet om någon annan? :)

Kyouki_
Posts: 35
Joined: Jun 28th, '12, 17:50
Location: Sweden

Post by Kyouki_ » Jul 4th, '12, 16:20

Nasder wrote:Seriöst, komiskt och polis/deckare, kommer direkt att tänka på serien "Boss"

Boss wiki: http://wiki.d-addicts.com/BOSS

Om du gillade GTO, live action serien och/eller animen så kanske Gokusen faller i smaken, tyckte de var rätt lika.

Gokusen wiki: http://wiki.d-addicts.com/Gokusen

Boku to star no 99 Nichi är också rätt skön och lätt smällt.

Boku to wiki: http://wiki.d-addicts.com/Boku_to_Star_no_99_Nichi

Håller själv på att trycka i mig Legal High just nu och den är rätt ok.
Boku to Star no 99 Nichi verkar lovande, ska se om den är något för mig ;)
Gokusen ligger på en hårddisk någonstans, har glömts bort ibland allt annat... :P
Tack för hjälpen :D
TheVicarious wrote: Ser för tillfället på en serie som heter Nihonjin no Shiranai Nihongo som handlar om en japanskt tjej (Naka Riisa) som är lärare åt utlänningar i japanska. Det finns en svensk tjej med där (som elev). Har inte hört henne säga något svenskt än, men hon ser svensk ut faktist. Om någon är intresserad. Den är helt okej, inget mästervärk.
Har sett den vid ett tidigare tillfälle och tyckte den var rktigt bra. Kanske inget mästerverk precis som du sade. Men absolut värd att titta på, och man kan ju passa på att lära sig några nya ord medan man ser den xP

deearhunter
Fansubber
Fansubber
Posts: 43
Joined: Feb 29th, '12, 14:04
Location: Sweden

Post by deearhunter » Nov 13th, '12, 19:50

Letar efter en editor funderar på att subba serier även på Svenska någon som är intresserad?
Några av mina favoriter:
Nobuta wo produce skoldrama om att bli populär (spelar lite över)
SPEC 2 knäpp och söt hjältinna i polisdrama (övernaturligt)
Dragon zakura skoldrama om att klara antagningsprov
Q10 skoldrama med robot tramsigt och typiskt japanskt (jag är AKB48 fan)
Jin s1 och s2 läkare som hoppar tillbaka i tiden
Yankee-kun to Megane-chan skoldrama lite som Majisuka gakkuen baserat på en Manga och finns även som anime.
Jigoku Shoujo fräckt sätt att hämnas på elakingar
Jag tittar även på anime och tycker alla borde se Another och Yomigaeru Sora
enklast att hämta från bakabt se till att få 720p versionen både vackert och grymt.
Jag vill gärna ha tips på saker som jag kan ha missat!

Moodilic
Posts: 243
Joined: Feb 16th, '08, 20:28
Location: Sweden

Post by Moodilic » Nov 14th, '12, 17:22

deearhunter wrote:/.../
Aegisub är en riktigt bra undertexteditor.

deearhunter
Fansubber
Fansubber
Posts: 43
Joined: Feb 29th, '12, 14:04
Location: Sweden

Post by deearhunter » Nov 14th, '12, 19:00

Ah för mig är editor den som läser och kollar undertexterna och eventuellt rättar mina misstag.
Jag använder Programmer's notepad som undertexteditor BTW.
Boku to star no 99 nichi har ni sett T-shirten med corny svenskt uttryck något om att öka varandras behag kommer tyvärr inte ihåg vilken episod.
Hade också roligt åt surströmmings episoden i serien om killen som kan se bakterier i detta fallet i animen.Finns också som live action.

Nasder
Posts: 18
Joined: Feb 3rd, '12, 15:35
Location: Sweden

Post by Nasder » Nov 14th, '12, 20:06

deearhunter wrote: Hade också roligt åt surströmmings episoden i serien om killen som kan se bakterier i detta fallet i animen.Finns också som live action.
VA?! Finns Moyashimon som Live Action?! I'll be damned, såg just säsong 1 av den och tänkte "detta skulle vara skitkul som live action."

*börjar rota omkring efter den*

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests